FAQ


Algemeen

Inloggen via een vaste account: wat is het voordeel?

Je hebt geen account nodig om te bestellen maar het heeft voordelen. Je klikt op 'login', rechtsonder op de startpagina. Je hebt inzage in je bestelhistorie en ziet de status van bestellingen die nog in behandeling zijn. Je verzend- en factuuradres zijn op voorhand ingevuld. Per order kan eventueel een afwijkend verzendadres worden ingegeven. Op elk moment kunnen de persoonlijke klantgegevens in je account worden aangepast.

Ik heb een actiecode gekregen, hoe werkt dat?

De code is in de aangegeven periode bruikbaar bij elke online bestelling. Je kiest je product bij 'offerte' of via de product tab op de startpagina. In de tweede stap van het bestelproces voer je de code in bij het veld ‘Kortingscode’. De speciale actiekorting zal worden verrekend op de factuur die later via email verzonden wordt.

Hoe bestel ik bij Prijsprinter?

Je kunt met én zonder account bestellen. Een account vereenvoudigt wel het bestelproces. Klik op werkwijze voor een overzicht van de bestelprocedure.

Kan ik een proef ontvangen?

Als je een proef wilt ontvangen, dan kan dat. Geef de order in met de specificaties die je uiteindelijk wilt. Dus met de juiste oplage en nabewerking. In het instructieveld kun je aangeven dat je graag eerst een proef wilt ontvangen. Deze proef wordt afhankelijk van de grootte met PostNL of DPD verstuurd. Houd er wel rekening mee dat het proeftraject voor vertraging zorgt. Als de proef akkoord is geef dit per e-mail door onder vermelding van het ordernummer

Ik wil meerdere opdrachten in één keer bestellen. Kan dat?

Als je meerdere opdrachten/bestanden hebt met dezelfde specificaties (papiersoort, enkelzijdig/dubbelzijdig, full colour/zwart wit) en geen nabewerking, dan kan dat! Tel het totaal aantal pagina’s bij elkaar op en geef het als één order in. Voeg de bestanden toe. Let op: Vermeld wel in het opmerkingenveld dat het om meerdere opdrachten gaat.
Gaat het om een ander type product/andere specificaties, voer je de bestellingen één voor één in. Je ontvangt dan meedere bevestigingen en facturen. De opdrachten worden samen verzonden, de verzendkosten worden maar 1 keer berekend.

Hoe/wanneer moet ik mijn bestanden aanleveren?

We verwerken bij voorkeur PDF-bestanden. Heb je geen PDF bestanden dan worden deze omgezet.
Doorloop de stappen in het bestelproces, in stap 2 kun je je bestanden bijsluiten.

Is je betand groter dan 200Mb? Dan kun je het beste gebruik maken van de (gratis) website WeTransfer.com. Op deze website kun je eenvoudig bestanden doorsturen tot 2GB. Er moet met WeTransfer altijd een ontvanger worden ingegeven. Gebruik hiervoor het mailadres: info@prijsprinter.nl

Voeg bij het ingeven van de order via onze website een simpel .txt of .doc bestand toe met daarin de naam van het bestand dat je gaat versturen via WeTransfer. Zo weten wij welk(e) bestanden bij welke order horen.

Ik heb al eens eerder besteld en ben mijn wachtwoord vergeten.

Vraag voor je gaat bestellen, je wachtwoord opnieuw aan en log dan in. Plaats vervolgens je bestelling. (het wachtwoord wordt naar je e-mail adres verstuurd)

Wat is de status van mijn order?

Na het inloggen kun je in het menu kiezen voor "Order overzicht". In het order overzicht kun je precies zien waar de opdracht zich bevindt, de specificaties opvragen en de bestanden downloaden. Heb je geen zin om in te loggen klik dan hier.

Wanneer ontvang ik mijn bestelling?

Binnen 1, maximaal 2 werkdagen maken wij je bestelling voor je in orde. Daarna dragen wij het pakket over aan DPD Pakketservice. Je ontvangt een email van DPD met een Track & Tracenummer zodra je bestelling aan hen is overgedragen.

Bestanden/producten

Mijn document bevat afbeeldingen in kleur. Waar moet ik rekening mee houden?

De kwaliteit van de afdruk van kleurenbeelden is grotendeels afhankelijk van de kwaliteit van het aangeleverde origineel. Controleer altijd goed de resolutie van uw afbeeldingen. Gebruik altijd minimaal 225 dpi op ware grootte, wij adviseren 300 dpi. Een te lage resolutie leidt tot slechte afdruk kwaliteit. Een te hoge resolutie kan het bestand zodanig groot maken dat het doorzenden en het verwerken van het bestand veel tijd kost.
PDF-Documenten
Voor een goede kwaliteit van de afbeelding is het verstandig om de afbeeldingen niet verder te comprimeren dan 225 dpi.
Microsoft Word- of PowerPoint documenten
Hou er rekening mee dat Microsoft Office de afbeeldingen terug brengt naar 200 dpi. Uitgezonderd afbeeldingen in EPS formaat.
Alle populaire afbeeldings formaten kunnen worden verwerkt, mits de resolutie maar hoog genoeg is. Het meest optimale zijn de vector gebaseerde EPS bestands formaten, deze kunnen namelijk geschaald worden zonder verlies van kwaliteit. In geval van JPEG, zorg bij het opslaan voor maximale kwaliteit en minimale compressie.

Welke bestanden kunnen worden verwerkt?

Genruik bij voorkeeur alleen de volgende bestanden:
PDF, JPG, TIFF, EPS, PS (PostScript)

Let opLet op!: Als u uw PDF rechtstreeks opslaat vanuit een grafisch programma, gebruik PDF/ X-standaard (PDF/X3 of PDF/X1a). Kies voor 'compatibility 1.3' bij het opslaan van uw bestanden. Probeer lagen en transparatie zoveel mogelijk te voorkomen, dit kan voor problemen zorgen bij het afdrukken.

Voeg alle lagen samen voordat je TIFF en EPS bestanden gaat opslaan of exporteren.

Hoe ontvangen jullie mijn bestanden?

Je kiest het gewenste product, geeft de specificaties in. Daarna komt het scherm ‘Bestanden bijvoegen’. Hier selecteer je je (PDF-) bestand(en).

Is je betand groter dan 200Mb? Dan kun je het beste gebruik maken van de (gratis) website WeTransfer.com. Op deze website kun je eenvoudig bestanden doorsturen tot 2GB.

Voeg bij het ingeven van de order via onze website een simpel .txt of .doc bestand toe met daarin de naam van het bestand dat je gaat versturen via WeTransfer. Zo weten wij welk(e) bestanden bij welke order horen.

Wat is de minimale resolutie?

Voor een goede kwaliteit van de afbeelding is het verstandig om deze niet verder te comprimeren dan 225 dpi.
In Microsoft Office documenten worden afbeeldingen automatisch teruggebracht naar 200 dpi. Uitgezonderd afbeeldingen in EPS formaat, die houden hun waarde. (zie ook: Mijn document bevat afbeeldingen in kleur...)

Hoe weet ik zeker dat ik geen witte rand in mijn afdrukken krijg?

Als je wilt dat het document randloos wordt geprint, zorg dan voor een (snij)marge van +3 mm. Maak het document dus aan alle zijden 3 mm groter dan het gewenste eindformaat. Dit wordt ook wel ‘bleed’ genoemd door professionals. Zo krijg je het mooiste resultaat.

Waarom? We werken met groot formaat papier en snijden jouw document op het door jou gewenste formaat. Bij het snijden van de vellen wordt er zo veel mogelijk op één lijn gesneden maar er kan altijd een kleine afwijking ontstaan. Dan heb je kleine, witte randen op je afdruk, dit geeft geen mooi eindresultaat. In Adobe InDesign® of QuarkXPress® kun je eenvoudig bleed en cropmarks (snijtekens) toevoegen.

Lukt het je niet? Vermeld het dan in het opmerkingenveld. Prijsprinter.nl produceert in dit geval een kunstmatige bleed. Op deze manier kunnen wij jouw documenten toch aflopend maken.

Voorbeeld: A4 met snijtekens

Hoe dik wordt de rug van mijn soft-/hardcover boek?

Met onze ‘Rugdiktecalculator’ (zie homepage) wordt het aantal vel (ter controle), rugbreedte, omslagformaat en de positie waar de rug moet beginnen weergegeven. Het maken van de complete omslag (P1, rug en P4) is dan eenvoudig. Voor de ervaren gebruikers die met behulp van InDesign® of QuarkXPress® de omslag maken, wordt ook de bleed aangegeven.

Hoe moet ik mijn bestanden aanleveren?

Bestanden groter dan 200Mb, kun je het beste versturen met de (gratis) website WeTransfer.com. Op deze website kun je eenvoudig bestanden doorsturen tot 2GB.

Hoe maak ik een PDF bestand van mijn document?

Vanaf Office 2007 is het ook mogelijk om direct op te slaan als pdf. Kijk bij ‘opslaan als’ van het Office document naar de diverse bestands mogelijkheden. Download en installeer hiervoor de plugin voor office 2007.

Microsoft Office 2010 heeft standaard de mogelijkheid om bestanden op te slaan/af te drukken als PDF.

Kijk in de Toolbox voor de virtuele printerdrivers, daarmee kun je vanuit elk pakket een PDF creëren. Download en installeer een virtuele printerdriver. Open je document en druk het vervolgens naar de naar de geinstalleerde printerdriver. Een opslaan dialoog venster wordt geopend. Selecteer hier de directory waar het pdf bestand moet worden opgeslagen en geef de naam van het document.

Ik weet niet welk papier ik moet kiezen.

Per product is de optimale papiersoort anders.
Garenloos hardcover
Hier hoef je voor de cover geen keuze te maken. De omslag altijd in kleur op 130g/m² silk afgedrukt. Deze omslag wordt nadien op een 700g/m² bordkarton geplakt.
Voor het binnenwerk adviseren wij:
Afdruk zwart-wit geschikte papiersoorten:
Wit standaard 80g/m² - Biotop 80g/m² - Houtvrij offset 90g/m² - Romandruk 90g/m²
Afdruk kleur geschikte papiersoorten:
Silk 130g/m²
Garenloos softcover
Bij garenloos softcover gebonden boeken kun je het beste kiezen uit de volgende opties voor het beste resultaat van de binding.
De omslag printen we altijd in kleur. We adviseren voor een traditionele ‘pocket uitvoering’:
Omslag: Sulfaatkarton 240g/m²
Voor het binnenwerk: Romandruk 90g/m² zwart-wit
Alles full colour? Kies dan:
Omslag: Sulfaatkarton 240g/m²
Voor het binnenwerk: Silk 130g/m² kleur
Afdruk kleur en/of zwart-wit
Standaard 250g/m² Omslag in combinatie met Standaard 80g/m² of 90g/m² binnenwerk.
Afdruk kleur en/of zwart-wit
Biotop 250g/m² Omslag in combinatie met Biotop 80g/m² binnenwerk.

Waar moet ik rekening mee houden bij bestelling van ordners?

De 4 rings ordner is bedoeld voor A4 binnenwerk. Onze witte 4cm, 5,5cm of 7cm dikke ringbanden (FSC-gecertificeerd) hebben een transparante insteekhoes op de voorzijde en op de rug, hierdoor kan de een persoonlijke omslag worden gerealiseerd. De eerste pagina van je bestand wordt in full colour afgedrukt, en als voorblad in de omslaghoes gestoken. Je kunt eventueel ook een bestand aanleveren voor de rug, het formaat daarvoor is afhankelijk van de dikte van de ordner. Het binnenwerk, naar keuze 4 gaats of 23 gaats, kan enkelzijdig of dubbelzijdig worden geprint.

Maximum aantal vel per ringband: ringband 4 cm dik: 240 vel; ringband 5,5 cm dik: 310 vel vel, ringband 7 cm dik: 500 vel. Formaat voor het bestand voor de rug: ringband 4cm: 25x300mm, ringband 5,5cm: 35x300mm, ringband 7cm: 52x300mm.

Je kiest optie "Ordner", en vervolgens in de 2e fase van het bestelproces geef je de specificaties aan: 4gaats of 23gaats binnenwerk, aantal pagina's en papiersoort. Geef in het instructieveld aan of de eerste pagina van je binnenwerk gebruikt kan worden als omslag, en voeg eventueel een apart bestand toe voor de rug.

PUR (Polyurethaan) of Hotmelt (EVA)?

De ene bindmethode is de andere bindmethode niet. Op het gebied van gebrocheerde binding hebben wij twee methoden: PUR (Polyurethaan) en Hotmelt (EVA). Dit zijn allebei zogenoemde thermoplasten, een technisch woord voor warme lijmen. Ze worden gesmolten, opgebracht en stollen vervolgens weer.

Het verschil zit in het stollen van PUR en Hotmelt. Waar Hotmelt bij verwarming weer smelt, blijft PUR door zijn lange molecuulstructuur een vaste stof. Hierdoor heeft PUR een grotere hechting op moeilijk te verlijmen oppervlakten. Daarnaast is PUR dunner vloeibaar dan Hotmelt, hierdoor kan door de juiste fraistechniek de lijm beter tussen de vezels van het papier komen. Doordat PUR dunner opgebracht kan worden creëert dat ook een meer flexibele boekrug. Hotmelt krijgt het dan wel weer voor elkaar om na het stollen direct afgebonden te kunnen worden zodat het gereed is voor verdere verwerking en gebruik. PUR lijm heeft 12 tot 24 uur nodig om zijn definitieve sterkte te bereiken.

Nog even alle plus- en minpunten naast elkaar:

PUR (Premium) EVA (Classic)
Duurder Goedkoper
Hecht beter aan gladde oppervlakten Hecht minder goed aan gladde oppervlakten
Kan dunner opgebracht worden Wordt iets dikker opgebracht
De hechting is steviger en duurzamer De hechting kan na verloop van tijd sterkte verliezen
Kan minder snel worden verwerkt Kan snel worden verwerkt
Zijn PUR lijmverbindingen sterker dan normale lijmverbindingen?

PUR lijmverbindingen hebben een sterkere hechting dan normale lijmverbindingen. Dit komt doordat PUR steeds sterker wordt zodra de lijm reageert met het vocht uit de lucht.

Verzending

Wanneer ontvang ik mijn bestelling?

Je wordt via e-mailverkeer op de hoogte gehouden van de status van de bestelling. Als je pakket is overgedragen aan (DPD) voor verzending wordt kort daarna per e-mail de Track & Trace code naar je verstuurd.

Het is niet gelukt het pakket aan te nemen. Wat nu?

Is het niet gelukt het pakket aan te nemen? De bestelling zal dan nogmaals worden aangeboden. Indien een tweede keer niemand op het afleveradres aanwezig is laat de transporteur een kaart achter met een bericht van nieuwe afleveringspoging of een telefoonnummer waar je eventueel naar toe kunt bellen.

Ik heb een zeer urgente bestelling, kan ik het supersnel ontvangen?

In overleg is er heel veel mogelijk. Neem contact met ons op, bel +31 (0)73 202 0974
PrijsPrinter werkt met een 24 uurs service. Wij maken gebruik van de pakketzendingen van DPD. Het gebruik van koeriersdiensten is ook mogelijk.

Is een neutrale verpakking mogelijk?

Het is mogelijk om de order neutraal te verpakken. Geef dit aan in het instructieveld tijdens het plaatsen van de order. Als je bent ingelogd tijdens het plaatsen van de order kun je de vooringevulde adresvelden overschrijven met het juiste afleveradres. Deze service is gratis.

Betaling

Wanneer en hoe betaal ik?

Uw order wordt eerst in behandeling genomen en geproduceerd. De factuur wordt achteraf per e-mail verzonden. U kunt vervolgens binnen 7 werkdagen betalen per bankoverboeking, o.v.v. het betreffende factuurnummer.

Met welke betalingsmethoden kan ik betalen?

De factuur ontvang je per e-mail achteraf. Overschrijven kan op bankrekeningnummer: NL14RABO0142141275

Ik heb een betalingsherinnering ontvangen. Ik heb al betaald.

Het kan zijn dat het betalingsverkeer elkaar gekruist heeft. Neem contact op met onze administratie: admin@prijsprinter.nl of bel +31 (0)73 202 0974